Opis dotyczy zasadniczo wszystkich elektrowozów, jakie znajdują się w symulatorze (EU07, EP07, EP08, EP09, ET21, ET22 [także wersja ET22-2000_v2; opis sterowania tej lokomotywy w jednej z końcowych części poradnika], EP01, EP05, EU05, ET40, ET41, ET42, EL204, EP03, EU04, EU20, 181). Różnice pomiędzy poszczególnymi lokomotywami dotyczą głównie sterowania hamulcem, co zostało opisane w dalszej części poradnika.
Dotyczy między innymi: EU07, EP07, EP08, EP09, ET21 [wersja 3e3-zez], ET22 [także wersja ET22-2000_v2], EP01, EP05, EU05, ET40, ET41, ET42, 181, a także większości lokomotyw spalinowych.
Num . - napełnianie
Num 4 - jazda
Wszystkie pozycje poniżej jazdy w kranie hamulcowym, to pozycje hamowania.
Num 9 rączka do przodu, zmniejszamy spadek powietrza
Num 3 rączka do siebie, zwiększamy spadek powietrza
Pozycje różnią się spadkiem ciśnienia. Ostatnia pozycja, czyli "godzina szósta" to hamowanie nagłe, czyli połączenie przewodu głównego z atmosferą. Lokomotywa posiada także hamulce działające tylko na lokomotywę.
Num 7 rączka od siebie, usuwamy powietrze z cylindra
Num 1 napełniamy cylinder, lokomotywa hamuje
Dotyczy między innymi: EL204, EP03, EU04, EU20, ET21 [wersja 3e2].
Żeby zahamować pociąg najlepiej posługiwać się klawiszami Num 3 i Num 9.
W celu zahamowania pociągu z pozycji "jazda" Num 4 kliknij 3 razy klawiszem Num 3, przy czym trzecie kliknięcie na ok. 0,5 sekundy. Następnie kliknij klawiszem Num 9 - powinien nastąpić spadek ciśnienia w przewodzie głównym o około 0,5 bara.
Jeśli skład hamuje zbyt słabo naciśnij Num 3, a następnie szybko Num 9. Zabieg taki powtarzaj aż do uzyskania oczekiwanej siły hamowania.
W celu luzowania przestaw kran kamulca w pozycję "napełnianie, luzowanie" Num . lub 3×Num 9. Po wyluzowaniu składu powróć do pozycji "jazda" Num 4 lub 1×Num 3.
Bardzo podobnie jak elektrowozami sterujemy lokomotywami spalinowymi z przekładnią elektryczną (SM31, SM41, SM42 [także 6Dg], SP42, ST44 [także M62_mod_v1], SU45, ST45, SU46, TEM2). Wszystkie (oprócz SM41, gdzie występuje kran H14K1, opis sterowania) posiadają kran hamulca FV4a (opis sterowania).
Zasadnicza różnica jest taka, że nie podnosimy pantografu i nie wykonujemy bocznikowania (SU45 i SU46 posiadają automatyczne, a bocznikowanie w SM42 i SP42 nie zostało zaimplementowane w exe).
W części z tych lokomotyw, aby ruszyć z miejsca należy nacisnąć 2 x Num +, bowiem na pierwszej pozycji nastawnika (1 x Num +) zamykają się styczniki liniowe, ale nie przepływa przez nie prąd. Kolejna różnica, to funkcja, jaką spełnia kombinacja Shift + f. Nie służy ona do uruchomienia wysokiego rozruchu. W SM42 i SP42 uruchamia tryb jazdy manewrowej, natomiast w pozostałych lokomotywach spalinowych nie ma żadnej funkcji. Oto opis jego obsługi:
Nastawnik na 0 -> Shift + f -> ustalamy nastawnikiem pozycję jazdy -> klawiszami Num / oraz Num * zmieniamy wzbudzenie.
Do 4. pozycji nastawnika trzeba jakieś wzbudzenie ustawić, żeby pojechać, od 5. można ruszyć bez wzbudzania, ale powoli.
Wyłączenie trybu jazdy manewrowej:
Nastawnik na 0 -> f
Opis dotyczy ED73, EN57, EW58, EW60.
Sposób sterowania EZT jest bardzo podobny do sterowania elektrowozów. Zasadnicza różnica jest taka, że nie ma osobnej dźwigni nastawnika bocznikowania. Bocznikowanie następuje po przejściu nastawnikiem jazdy na wyższe pozycje jazdy. Dodatkowo, przy wybieraniu kierunku jazdy mamy możliwość przesunięcia nastawnika kierunkowego o dwie pozycje do przodu (2 razy d z pozycji początkowej) na pozycję „Naprzód II”. Umożliwia ona szybszy rozruch niż na pozycji „Naprzód I”. Stosujemy ją przede wszystkim wtedy, gdy chcemy rozwinąć prędkości ponad 70-80 km/h.
W EZT dodatkowe funkcje przyjmują następujące kombinacje klawiszy:
Shift + ,/, otwieranie/zamykanie drzwi lewych
Shift + ./. otwieranie/zamykanie drzwi prawych
/ sygnał odjazdu
Opis hamowania w EN57, ED73, EW58, EW60 (w wersji z systemem hamulca Oerlikon elektropneumatyczny)
Podczas jazdy kran powinien znajdować się w pozycji "jazda" Num 4.
Gdy chcemy zahamować wpuszczamy do cylindrów powietrze. W tym celu ustawiamy kran w pozycji "hamowanie ep" (klawisz Num 3), a następnie powracamy do pozycji "jazda" (Num 9 lub Num 4). Ilość powietrza, jaka trafiła do cylindrów, a co za tym idzie siła hamowania zależy od czasu, w jakim kran pozostawał w pozycji "hamowanie ep". Jeśli hamujemy zbyt gwałtowanie, możemy wypuścić nieco powietrza z cylindrów lub wyluzować skład całkowicie. W tym celu przestawimy kran hamulca w pozycję "luzowanie" - trzymamy klawisz Num .. Gdy przestaniemy naciskać klawisz Num . kran samoczynnie powróci w pozycję "jazda".
Opis hamowania w EN57 (w wersji z systemem hamulca Knorr elektropneumatyczny)
[W symulatorze działa tylko w jednostce EN57-001]
Po uruchomieniu symulatora należy odhamować skład - Num ..
Podczas jazdy kran powinien znajdować się w pozycji "luzowanie ep, jazda pn" Num 4.
Gdy chcemy zahamować wpuszczamy do cylindrów powietrze. W tym celu ustawiamy kran w pozycji "hamowanie ep" (klawisz Num 3) i wciskamy dźwignię pod rączką (służy do tego klawisz Enter). Następnie puszczamy dźwignię i powracamy do pozycji "luzowanie ep, jazda pn" (Num 9 lub Num 4). Siła hamowania zależy od czasu, w jakim kran (wraz ze wciśniętą dźwignią!) pozostawał w pozycji "hamowanie ep". Jeśli hamujemy zbyt gwałtowanie, możemy wypuścić nieco powietrza z cylindrów lub wyluzować skład całkowicie. W tym celu wciskamy dźwignię Enter.
Uproszczona dokumentacja rozruchowa ET22 serii 2000.
Po podniesieniu pantografu proszę włączyć monitor: Shift + ;
Następnie postępujemy jak w tradycyjnej ET22: wyłącznik szybki, przetwornica, sprężarka.
Po odhamowaniu lokomotywy (obsługa hamulca jak w niezmodernizowanej wersji ET22) należy wybrać kierunek jazdy - d/r.
Rozruch odbywa się w następujący sposób.
1.1 Nastawnik jazdy
Nastawnik ma 4 pozycje oznaczone kolejno jako: „0”, „-”, „=”, „+”.
a) pozycja „0” — jazda z wybiegu: silniki zostają odłączone od zasilania, brak siły pociągowej;
b) pozycja „-” — zmniejszanie siły pociągowej: w czasie przytrzymywania dźwigni następuje zmniejszenie siły pociągowej;
c) pozycja „=” — ustalenie siły pociągowej: utrzymywana jest zadana siła pociągowa do najbliższej pozycji jazdy długotrwałej;
d) pozycja „+” — zwiększanie siły pociągowej: siła pociągowa jest cyklicznie zwiększana do osiągnięcia ostatniej pozycji rozruchowej.
1.2 Korzystanie z nastawnika jazdy:
a) przyspieszanie: aby przyspieszyć, należy przytrzymać przez chwilę nastawnik w pozycji „+” i powrócić do pozycji „=”. Pojazd dokona samoczynnego rozruchu do najbliższej pozycji umożliwiającej długotrwałą jazdę;
b) ustalenie prędkości: należy przytrzymać nastawnik w pozycji „-” tak długo, aż nie zostanie załączona żądana pozycja jazdy długotrwałej. Jeżeli powrót dźwigni do pozycji „=” nastąpi na pozycji oporowej, pojazd samoczynnie ustali najbliższą możliwą wyższą pozycję jazdy długotrwałej. Przykład: aby przejść do pozycji S, jadąc na pozycji rozruchowej R, należy poczekać, aż zostaną minięte wszystkie pozycje układów R i SR. W przypadku wcześniejszego powrotu dźwigni, włączona zostanie pozycja SR bądź R.
c) jazda z wybiegu lub hamowanie: powrót do jazdy z wybiegu może nastąpić na dwa sposoby: bezpośrednie przestawienie dźwigni do pozycji „0” bądź utrzymanie dźwigni w pozycji „-” aż zostanie przerwany przepływ prądu. Można wtedy powrócić do pozycji „N”.
Będąc w kabinie, załączamy obwód rozruchu silnika spalinowego x. Następnie wciskamy przycisk, który inicjuje kręcenie wałem korbowym i uruchomienie silnika (przytrzymujemy przez chwilę Shift + m).
Pierwsze dwie pozycje nastawnika to jazda bez zwiększania obrotów silnika, na trzeciej obroty się zwiększają.
Do hamowania służy kran Matrosowa. Zaraz po włączeniu symulatora należy przestawić kran na jakąś pozycję, ponieważ położenie wajchy tuż po wczytaniu modelu jest nierealistyczne. Pierwszą pozycją u Matrosowa jest napełnianie.
Kolejność pozycji w symulatorze można przedstawić następująco:
1. Napełnianie
2. Jazda
3. Odcięcie z zasilaniem
4. Odcięcie bez zasilania
5. Hamowanie
6. Hamowanie
7. Hamowanie nagłe.
Hamowanie odbywa się na podobnej zasadzie, jak w przypadku kranu Knorra H14K1.
Ustawiamy ciśnienie na jednej z pozycji hamowania (5 lub 6 w zależności jak szybko chcemy zahamować) i po osiągnieciu żądanej siły hamowania przestawiamy na pozycję odcięcia.
Tyle teorii, niestety w praktyce symulator nie chce odcinać przy hamowaniu.
Można jednak sobie z tym poradzić w następujący sposób:
Po uzyskaniu odpowiedniego ciśnienia na pozycji hamowania, przeskoczyć
na pozycję "jazda" klawiszem 4. Następnie od razu wcisnąć klawisz 3,
co spowoduje odcięcie. Wygląda to tak, jak wpisanie "43" na klawiaturze
numerycznej. Ten sposób nie zawsze działa, ale w większości przypadków
się sprawdza.
Być może pomyślałeś sobie teraz:
"Hm. No dobrze, wszytko ładnie. Wiem jak sterować lokomotywami i EZT. Wiem jak hamować i ruszać, ale nie wiem kiedy. Skąd wiedzieć z jaką prędkością się poruszać, kiedy rozpocząć hamowanie itp.?"
Podczas jazdy bardzo ważna jest obserwacja wskazań semaforów, tarcz ostrzegawczych, wskaźników przytorowych, a także znajomość rozkładu jazdy. Aby dowiedzieć się co oznaczają różne sygnały nadawane przez te urządzenia zapoznaj się z instrukcją Ie-1 obowiązującą na sieci PLK. Znajduje się ona w pliku: przepisy_kolejowe/ie-1.pdf.