Dla porządku zebraliśmy listę wszystkich używanych klawiszy. Nie ma możliwości samodzielnego zdefiniowania klawiszy! Klawisze oznaczone jako Num... to klawisze na klawiaturze numerycznej. Dlatego pamiętaj by włączyć NumLock. Użycie zwykłego klawisza 3 nie zastąpi klawisza Num 3! Analogicznie dla pozostałych klawiszy Num... Jeśli posiadasz laptopa bez klawiatury numerycznej skorzystaj z kombinacji Fn + pożądany klawisz.
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + o | Podniesienie tylnego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
o | Opuszczenie tylnego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
Shift + p | Podniesienie przedniego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
p | Opuszczenie przedniego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
Shift + m | Załączenie wyłącznika szybkiego | Aby załączyć wyłącznik szybki, należy przytrzymać przez chwilę oba klawisze |
m | Wyłączenie wyłącznika szybkiego | - |
Shift + x | Załączenie przetwornicy | - |
x | Wyłączenie przetwornicy | - |
Shift + c | Załączenie sprężarki powietrza | - |
c | Wyłączenie sprężarki powietrza | - |
d | Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do przodu | Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym |
r | Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do tyłu | Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Obsługa kranu hamulca FV4a | ||
Num . | Ustawienie kranu hamulca na pozycję napełniania uderzeniowego | Popularna "fala" :) |
Num 4 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję jazda | Pozycja neutralna stosowana podczas jazdy |
Num 3 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję następną | Zwiększenie siły hamowania |
Num 9 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję poprzednią | Zmniejszenie siły hamowania |
Num 2 | Ustawienie kranu hamulca na "słabą" pozycję hamowania | Odpowiada jednokrotnemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda (pierwszy stopień hamowania) |
Num 5 | Ustawienie kranu hamulca na "pośrednią" pozycję hamowania | Odpowiada trzykrotnemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda |
Num 8 | Ustawienie kranu hamulca na "mocną" pozycję hamowania | Odpowiada pięciokrotnemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda (hamowanie uzupełniające) |
Num 0 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję hamowania nagłego | Użyj, aby zahamować pociąg w krytycznych sytuacjach (hamowanie awaryjne) |
3 × Num 9 z pozycji napełniania lub Ctrl + Num 5 | Ustawienie kranu hamulca na pozycję odcięcia | Kran ustawiamy na odcięcie przy zmianie kabiny, zanim wybierzemy [Home] (lub [End]) oraz gdy jedziemy w lokomotywie popychjącej (patrz scenariusz moczniki_popych). |
Num 6 | Odluźniacz hamulca lokomotywy | Odhamowanie samej lokomotywy |
Num 1 | Ustawienie kranu hamulca pomocniczego na następną pozycję | Zwiększenie siły hamowania. W EZT służy do obsługi hamulca ręcznego |
Num 7 | Ustawienie kranu hamulca pomocniczego na poprzednią pozycję | Zmniejszenie siły hamowania. W EZT służy do obsługi hamulca ręcznego |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + b | Ustawienie trybu pracy hamulca na osobowy (P) | Nie dotyczy EZT. Tryb osobowy (P) jest ustawieniem domyślnym. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów pasażerskich |
Ctrl + b | Ustawienie trybu pracy hamulca na pospieszny (R) | Nie dotyczy EZT. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów pospiesznych. |
b | Ustawienie trybu pracy hamulca na towarowy (G) | Nie dotyczy EZT. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów towarowych |
Shift + f | Załączenie rozruchu wysokiego | - |
f | Załączenie rozruchu niskiego | - |
l | Wyłącznik styczników liniowych | Pozwala na szybkie odcięcie dopływu prądu do silników trakcyjnych |
Num + | Ustawienie nastawnika jazdy na pozycję następną | W stosunku do pozycji poprzedniej |
Num - | Ustawienie nastawnika jazdy na pozycję poprzednią | W stosunku do pozycji poprzedniej |
Num / | Ustawienie nastawnika bocznikowania na pozycję następną | W stosunku do pozycji poprzedniej |
Num * | Ustawienie nastawnika bocznikowania na pozycję poprzednią | W stosunku do pozycji poprzedniej |
n | Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego silników | Tylko na zerowej pozycji nastawnika jazdy i bocznikowania |
Ctrl + n | Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania | Działa tylko, gdy hebelek przetwornicy jest w pozycji "wyłączony" |
z | Pokazywanie prądów w drugim członie | Dotyczy tylko ET41 |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + i | Włączenie reflektora prawego (światło białe) | - |
i | Wyłączenie reflektora prawego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Shift + y | Włączenie reflektora lewego (światło białe) | - |
y | Wyłączenie reflektora lewego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Shift + u | Włączenie reflektora górnego (światło białe) | - |
u | Wyłączenie reflektora górnego (światło białe) | - |
i | Włączenie reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Shift + i | Wyłączenie reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
y | Włączenie reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Shift + y | Wyłączenie reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
Obsługa tylnych reflektorów – dotyczy: SM03, SM31, SM40, SM42, SP42, TEM2, TEM2U | ||
Ctrl + Shift + i | Włączenie tylnego reflektora prawego (światło białe) | - |
Ctrl + i | Wyłączenie tylnego reflektora prawego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Ctrl + Shift + y | Włączenie tylnego reflektora lewego (światło białe) | - |
Ctrl + y | Wyłączenie tylnego reflektora lewego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Ctrl + Shift + u | Włączenie tylnego reflektora górnego (światło białe) | - |
Ctrl + u | Wyłączenie tylnego reflektora górnego (światło białe) | - |
Ctrl + i | Włączenie tylnego reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Ctrl + Shift + i | Wyłączenie tylnego reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
Ctrl + y | Włączenie tylnego reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Ctrl + Shift + y | Wyłączenie tylnego reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
spacja | Zbijanie CA i SHP | - |
Enter | Załączenie hamulca przeciwpoślizgowego i piasecznicy | W przypadku poślizgu |
s | Załączenie piasecznicy | W przypadku poślizgu |
a | Załączenie syreny (ton niski) | Stosujemy ku uciesze łowców Rp1 |
Shift + a | Załączenie syreny (ton wysoki) | Stosujemy ku uciesze łowców Rp1 |
Shift + h | Włączenie ogrzewania pociągu | - |
h | Wyłączenie ogrzewania pociągu | - |
Shift + , | Otwieranie drzwi lewych | Tylko w przypadku EZT |
, | Zamykanie drzwi lewych | Tylko w przypadku EZT |
Shift + . | Otwieranie drzwi prawych | Tylko w przypadku EZT |
. | Zamykanie drzwi prawych | Tylko w przypadku EZT |
/ | Sygnał zamykania drzwi | Tylko w przypadku EZT |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Klawisze do sterowania różnymi "ciekawostkami" (np. podświetlenie mierników, otwieranie okien w kabinie), tak zwane universale. Działają tylko w kabinach niektórych pojazdów. Proszę zapoznać się z listą taboru, który posiada działające universale. Link. | ||
Shift + [ | Włączenie universala 1 | Nie działa w debugmode! |
[ | Wyłączenie universala 1 | Nie działa w debugmode! |
Shift + ] | Włączenie universala 2 | Nie działa w debugmode! |
] | Wyłączenie universala 2 | Nie działa w debugmode! |
Shift + ; | Włączenie universala 3 | - |
; | Wyłączenie universala 3 | - |
Shift + ' | Włączenie universala 4 | - |
' | Wyłączenie universala 4 | - |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
F1 | Wyświetlenie aktualnej godziny | - |
F2 | Wyświetlenie informacji o najbliższym pojeździe | Przy odległości do 2 metrów od danego pojazdu (działa tylko przy widoku z zewnątrz) |
F4 | Wyjście z kabiny maszynisty | W przypadku przebywania w kabinie |
F4 | Wejście do kabiny maszynisty | W przypadku przebywania poza kabiną |
F5 | Wejście do innego pojazdu | W przypadku przebywania poza kabiną (klawisz F4) można wejść do znajdującego się w pobliżu innego pojazdu sterowanego przez AI, pod warunkiem, że on stoi albo porusza się z niewielką prędkością. Wejście i przejęcie pojazdu następuje poprzez naciśnięcie klawisza F5. Może być konieczne przyciśnięcie F4 w celu odświeżenia widoku kabiny. |
F6 | Przyspieszenie czasu i pory dnia | Nie przyspiesza symulacji! Działa tylko w trybie debugmode. |
F7 | Włączenie trybu wireframe | Dotyczy tylko trybu debugmode. |
F8 | Wyświetlenie ilości FPS oraz ilości wyświetlonych sektorów | - |
F9 | Wyświetlanie wersji pliku wykonywalnego symulatora | - |
F10 | Nieodwracalne wyjście z symulatora | Po przyciśnięciu F10 pojawi się prośba o potwierdzenie zakończenia programu klawiszem y. Naciśnięcie innego klawisza niż y w trybie F10 wyłącza ten tryb. |
Pause/Break | Włączenie pauzy | Podczas symulacji |
Pause/Break | Wyłączenie pauzy | Po uprzednim jej załączeniu |
Esc | Włączenie przyspieszenia | Naciśnięcie tego klawisza powoduje pięciokrotne przyspieszenie czasu symulacji (przy liczeniu samej fizyki). Jest to szczególnie przydatnie podczas testowania fizyki i charakterystyk. Funkcja ta nie przyspiesza czasu. Działa tylko w trybie debugmode. |
Ctrl + Pause/Break | Wyzwolenie radiostopu | Użycie tej kombinacji powoduje wysłanie do wszystkich pojazdów w promieniu 2 km komendy Emerency_brake. Warunkiem jest jednak umieszczenie w CHK wpisu RadioStop=Yes. |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
↑ | Przesunięcie kamery w przód | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
↓ | Przesunięcie kamery w tył | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
← | Przesunięcie kamery w lewo | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
→ | Przesunięcie kamery w prawo | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
PageUp | Przesunięcie kamery w górę | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
PageDown | Przesunięcie kamery w dół | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
Insert | Łączenie sprzęgów | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od sprzęgów, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. W następnym dziale znajduje się opis podczepiania i odczepiania lokomotywy do/od składu. |
Delete | Rozłączanie sprzęgów | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od sprzęgów, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. W następnym dziale znajduje się opis podczepiania i odczepiania lokomotywy do/od składu. |
Num 1 | Odhamowanie dowolnego pojazdu hamulcem pomocniczym | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od pojazdu, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze |
Num 7 | Zahamowanie dowolnego pojazdu hamulcem pomocniczym | Na zewnątrz kabiny, niedalej niż 2 metry od pojazdu, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze |
Shift + t | Zakładanie Sygnałów Końca Pociągu | Na zewnątrz kabiny, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. Uwaga: nie wszystkie pojazdy posiadają SKP. |
t | Ściąganie Sygnałów Końca Pociągu | Na zewnątrz kabiny, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. Uwaga: nie wszystkie pojazdy posiadają SKP. |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + e | Odłączenie uszkodzonych silników | Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym |
Shift + v | Sprężarka pomocnicza | Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym. Podnosi ciśnienie w zbiorniku pantografów, co umożliwia ich podniesienie w sytuacji, gdy ciśnienie w ZG jest za małe |
Shift + q | Uruchomienie autpilota | Przekazujemy sterowanie komputerowi. |
q | Wyłączenie autpilota | Po uprzednim jego włączeniu. |
End | Przejście w kierunku kabiny B | Kabina A, to najczęściej ta, w której rozpoczęto symulację |
Home | Przejście w kierunku kabiny A | W przypadku przebywania w kabinie B |
012…9 | Obsługa różnych pozycji kamery | W trybie swobodnego latania (klawisz F4) przyciśnięcie klawisza z cyfrą (z górnej linii klawiatury [nienumerycznej]) zapamiętuje pozycję kamery, o ile nie była ona wcześniej ustawiona. Kolejne naciśnięcia będą przenosić do tego miejsca (zmiana nie będzie już możliwa). Pozycja kamery jest również zapisywana w logu, aby można było ją skopiować do scenerii. |
Oprócz tego kombinacje klawiszy: Shift + 0, Shift + 1, ..., Shift + 9 służą do uruchamiania zdarzeń, zdefiniowanych uprzednio w scenerii. Być może brzmi to groźnie i niezrozumiale. Spokojnie :) Chodzi o to, że nie na każdej trasie np. Shift + 2 zadziała. Nie należy się o to martwić, gdyż we wszystkich sceneriach, które do poprawnego działania wymagają użycia tych klawiszy stosowna informacja jest podana w starterze. Na przykład dla trasy linia61_osobowy1 w środkowym okienku startera widnieje informacja: "Po załadowaniu scenerii proszę nacisnąć SHIFT+1.".
Autorem klawiszologii jest Benek.